وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
سرخط خبرها

افزایش قیمت و بالانشینی سیب زمینی!

  • کد خبر: ۹۸۱۳۲
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
افزایش قیمت و بالانشینی سیب زمینی!
قیمت سیب زمینی، در برخی مناطق مشهد تا کیلویی ۲۱ هزار تومان رسیده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ قیمت یک دانه سیب زمینی ۳ هزار تومان، باورتان می‌شود؟ چه بشود، چه نشود، سیب زمینی‌های بالاشهری در مشهد که به قول میوه فروشان آن حوالی نورسیده و درجه یک است، به صورت فله تا کیلویی ۲۱ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

حالا اگر به طور متوسط وزنه یک کیلویی ترازو با هفت عدد سیب زمینی برابری کند، یک تقسیم ابتدایی قیمت هر دانه سیب زمینی را نشان می‌دهد. البته این غده‌های خوراکی در همه جای شهر با این کیفیت و قیمت عرضه نمی‌شود. کمترین قیمتی که ما برای سیب زمینی با کیفیت متوسط پیدا کردیم، ۹ هزار تومان در چند منطقه متوسط و پایین شهر بود. تقسیم بالا را اینجا هم انجام می‌دهیم که قیمت هر دانه سیب زمینی حدود هزارو ۳۰۰ تومان می‌شود.

پس از گشت وگذار و پرس وجو از قیمت سیب زمینی در نقاط مختلف شهر، می‌توانیم بگوییم متوسط قیمت این محصول در نقاط مختلف مشهد، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است. اما این رقم با مقداری گشتن در بالا و پایین شهر تغییر می‌کند.

مثلا قیمت سیب زمینی با کیفیت متوسط تا خوب در بولوار سجاد تا ۲۱ هزار تومان، در کلاهدوز تا ۱۹ هزار تومان، در بولوار فردوسی تا ۲۰ هزار تومان، در خیابان راهنمایی تا ۱۵ هزار تومان، در خیابان رضا تا ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان، در فرامرز عباسی تا ۱۸ هزار تومان، در میدان تختی تا ۱۸ هزار تومان، در صیادشیرازی تا ۱۵ هزار تومان، در چهارراه میدان بار تا ۱۲ هزارتومان، در میدان توحید تا ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان و در چهارراه خواجه ربیع تا ۱۳ هزارتومان بود. همچنین نرخ این محصول با کیفیت نامطلوب‌تر و اندازه‌ای درشت‌تر در نقاط متوسط شهر ازجمله بولوار طبرسی و طلاب، بین ۹ تا ۱۱ هزارتومان بود.
سایت بازرگام نیز سیب زمینی را با ۲۷ درصد تخفیف به قیمت ۹ هزارو ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند که البته کیفیت آن نامشخص است.

قیمت مصوب چند؟

سیب زمینی جزو اقلامی است که نرخ مصوب ندارد و خرده فروشان اجازه دارند تا ۳۵ درصد روی فاکتور خرید خود سود دریافت کنند. میدان بار هم روزانه سقف قیمت محصولات را در سه دسته درجه ۲، درجه یک و ممتاز اعلام می‌کند. طبق آخرین قیمت‌های اعلام شده در پایان هفته گذشته، نرخ سیب زمینی در میدان بار با کیفیت درجه ۲، ۸ هزار تومان، درجه یک ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان و با کیفیت ممتاز ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان است؛ یعنی درنهایت این محصول باید حداکثر با قیمت‌های تقریبی ۱۰ هزارو ۸۰۰ تومان، ۱۴ هزارو ۲۰۰ تومان و ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.
به عبارتی درجه یک‌ترین درجه یک‌ها باید دست آخر ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومان قیمت بخورد، اما طبق مشاهد ه‌های میدانی ما، این قیمت برای سیب زمینی با کیفیت متوسط است.

۱۰۶ درصد گران‌تر از پارسال

آخرین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در دی ماه نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای سیب زمینی در همین ماه دی ۱۰۶ درصد بوده است. یعنی شما سال قبل، سیب زمینی را ۱۰۶ درصد ارزان‌تر می‌خریدید. اگر متوسط قیمت این محصول با کیفیت متوسط را برای شهر مشهد ۱۳ هزار تومان درنظر بگیریم، سال گذشته همین محصول حدود ۶ هزارو ۳۰۰ تومان قیمت داشته است.
طبق گزارش یادشده، این غده‌های خوراکی در دی نسبت به آذر بعد از هندوانه و برنج، بیشترین افزایش نرخ را داشته و حدود ۹/۱ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

چرا گرانی؟

از کاهش محصولات کشاورزی در جنوب به دلیل بارش‌های سیل آسا و صادرات بی رویه سیب زمینی بگیرید تا گرانی اجاره انبار، سردخانه و کرایه حمل ونقل را مسئولان، علت گرانی سیب زمینی در یک ماه اخیر دانستند.
همین چند روز قبل رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران درباره دلایل گرانی سیب زمینی گفت: فصل سیب زمینی تمام شده است و محصولاتی هم که وارد بازار می‌شود، سیب زمینی‌های انباری و ذخیره شده است.

اسدا... کارگر به مهر گفته بود: سیب زمینی جدید حدود یک ماه دیگر وارد بازار می‌شود و زمانی که سیب زمینی سر زمین برداشت و عرضه شود، قیمت آن نیز در بازار کاهش می‌یابد.
حالا به هر دلیلی فعلا قیمت یک دانه سیب زمینی با کیفیت پایین، اما قابل استفاده برای مصرف انسانی، هزارو ۳۰۰ تومان است. قضاوت درباره گران یا ارزان بودن آن به عهده شماست.

علیرضا رضازاده مشاور وزیر جهادکشاورزی
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
از شنبه سیب‌زمینی با قیمت ۱۰هزار تومان در سطح میادین تره‌بار عرضه می‌شود؛ بنابراین مقرر شد سامانه بازارگام، توزیع هوشمند سیب‌زمینی با قیمت ۹هزارو۸۰۰تومان برای تحویل درب منازل را آغاز کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->